טיפול רב תחומי

טיפול רב תחומי

הערכה, אבחון וטיפול  בתקשורת, שפה ודיבור שנעשה על ידי צוות קלינאיות תקשורת המתמחה בטיפול ושיקום ילדים כבדי שמיעה וחרשים.

אייקון טיפול רב תחומי
קלינאית תקשורת

טיפולי תקשורת ושפה הניתנים הן במרכזי מיחא והן במסגרות המשלבות במקום מגוריו של הילד. במסגרת טיפולים אלו מושם דגש על: הלמידה השמיעתית ושילובה בכלל הפעילויות של הילד, על התקשורת והשפה של הילד, על פיתוח מיומנויות חברתיות ועל טיפוח החשיבה והלמידה.

הטיפול מתבצע בשני ערוצים: התייחסות למרכיבי התפקוד (המוטוריים, קוגניטיביים, תחושתיים ורגשיים) ותרגול המיומנויות עצמן תוך חשיפה לפעילויות המותאמות לגיל ולרמה ההתפתחותית.

ריפוי בעיסוק

מקצוע הריפוי בעיסוק (Occupational Therapy) הינו מקצוע טיפולי-שיקומי-חינוכי, שמטרתו לספק לאדם כלים ומיומנויות אשר יאפשרו לו להתמודד עם דרישות החיים. מטרת ההתערבות בריפוי בעיסוק הינה קידום השתתפותו, עצמאותו ואיכות חייו של הילד בתחומי החיים השונים: בתפקודי היומיום (טיפול עצמי, אכילה, רחצה, לבוש ושינה), במשחק ושעות הפנאי, בלמידה ובהשתתפותו בפעילויות חברתיות. ההנחה המלווה את ההתערבות הינה שההתפתחות מתרחשת כתוצאה מהשתתפות של הילד בפעילויות היומיומיות השונות בהתאם לגילו ולרמתו ההתפתחותית. השתתפות מוצלחת בונה את תחושת המסוגלות של הילד, ומעודדת אותו להתנסות ולהשתתף בפעילויות נוספות שמביאות להתפתחות.
הטיפול בריפוי בעיסוק בילדים עם לקות שמיעה: כתוצאה מלקות השמיעה הילדים עלולים לחוות איחור התפתחותי בתחומי התפקוד השונים וברכישת המיומנויות השונות (כגון מיומנויות מוטוריקה גסה ועדינה) וכן לחוות קושי בוויסות החושי. תפקיד המרפאה בעיסוק הינו לאבחן לטפל ולתת הדרכה לצוות החינוכי ולהורים. אסטרטגיות ההתערבות כוללות יצירת התנסויות ופעילויות העשרה שמטרתן לעודד ביצוע בהקשרים טבעיים של הילד (לדוגמא חשיפה לחומרי יצירה שונים, חשיפה לפעולת הגזירה..), לתמוך בהתפתחות של מיומנויות שונות ולשפרן (כגון חיזוק שרירי האצבעות בכדי לאפשר אחיזה יעילה של כלי כתיבה,שיפור יכולת תכנון התננועה במרחב בכדי לעבור מסלולים שונים ושיפור התפיסה החזותית הנדרשת להעתקת דגמים והרכבת פאזל ) והתאמה של הפעילות והסביבה למאפייניו הייחודיים של הילד (כגון תכנון סדר היום בכרטיסיות המתארות את הפעילות באופן חזותי והתאמה של גרייה סנסורית מותאמת לפרופיל הסנסורי הייחודי של הילד).

הליך הטיפול כולל ביצוע אבחון ובניית תוכנית טיפול מתאימה לכל ילד, מתקיימים טיפולים פרטניים, טיפולים משותפים עם מטפלים שונים, קבוצות פעילות והדרכה לצוות.

פיזיותרפיה

בשנות חייו הראשונות ובעיקר בשנה הראשונה תינוק משיג במהירות, בזה אחר זה הישגים משמעותיים בתחומים רבים.
התפתחות מיטבית מתאפשרת עם סביבה מתאימה ומאתגרת ומתן הזדמנויות לחקירת הסביבה והתמודדות עצמאית של התינוק.
מבוגר- הורה או מטפל מסייע לתינוק ע"י תיווך הסביבה ועידוד עצמאות תוך השגחה מתמדת.
התפתחות בתחומים שונים- תנועה, תקשורת, קוגניציה ועוד קשורים זה בזה ומסייעים זה לזה.
לדוגמא- המוטיבציה של תינוק לנוע, להזדקף ולהתקדם יכולה להיות הרצון לחקור ולהבין את סביבתו או ליצור קשר ולהתקרב לאדם מוכר.
פגיעה במערכת מסוימת בגוף עשויה להשפיע על התפתחות בתחומים שונים.
פיזיותרפיה בגילאים אלו מתמקדת בתנועה ותפקוד.

הדרכת הורים פרטנית וקבוצתית, טיפול דיאדי, תצפיות, איבחונים פסיכולגיים ואבחנה מבדלת, איתור בעיות רגשיות וקוגניטיביות והדרכת הצוות בנושאים אלה.

שירות פסיכולוגי

קשר עם תינוק הוא הבסיס להתפתחות רגשית בריאה.  90% מהילדים עם ליקוי שמיעה נולדים להורים שומעים.  הסינון המוקדם מביא לכך שראשית יצירת הקשר אם-תינוק, כאשר התינוק לא הצליח בבדיקת סינון שמיעה, מלווה בחשש ודאגה שעלול לפגוע ביצירת קשר זה. לכן יש חשיבות רבה לליווי פסיכולוגי של ההורים מיד עם איתור הלקות ( בדיקת הברה). ליווי ההורים בתהליך קבלת הלקות והאבל על לידת  תינוק עם ליקוי שמיעה חיוני ומהווה בסיס שעליו ניתן לבנות את השיקום השמיעתי-שפתי. ההורים זקוקים לתמיכה רגשית בהתמודדות מורכבת זו. בהמשך, ההורים זקוקים לליווי וייעוץ לכל אורך השנים שבהם ילדם מתחנך במיחא. הנושאים שבהם עולה צורך בהדרכה נע בין נושאי התפתחות וגידול ילדים ככלל כגון: גבולות, גמילה, שינה, יחסי אחים ועוד, לבין נושאים ספציפים יותר ללקות השמיעה כגון: תקשורת, בנית דימוי עצמי, בטחון וכדו'. ההורים מתמודדים עם אתגרים לא פשוטים כמו הרכבת מכשירים ובהמשך במקרים רבים ניתוח השתלת שתל שבלול. אתגרים אלה דורשים מההורים משאבים וכוחות רבים והם זקוקים להדרכה וליווי פסיכולוגי המאפשר להם לעבד את הרגשות הרבים שמתעוררים בהם.

עזיבת מיחא וההשתלבות במסגרות החינוך הרגיל ליד הבית מהווה אף היא תחום שבו ההורים נזקקים לתמיכה והדרכה. זוהי צומת דרכים משמעותית מאוד ותהליך פרידה שבו על ההורים לצאת מהחממה של מיחא ולקחת אחריות רבה על המשך השילוב וההתפחות של ילדם לילד מתפקד ועצמאי.

ליווי והדרכת ההורים נערך במתכונת של הדרכת הורים פרטנית, טיפול דיאדי והדרכות קבוצתיות.

ליווי הורים

תפקיד נוסף של הפסיכולוג במיחא הוא תצפית ישירה בתינוקות ובילדים המגיעים למיחא. במקרה ומתעוררת שאלה של אבחנה מבדלת,  לדוגמא חשש לתסמונת או לבעיה נוספת כמו בעיה בתחום התקשורת, או בעית קשב, הפסיכולוג מפנה לגורמים נוספים רלונטים בקהילה כגון נוירולוג התפתחותי על מנת לקבל תמונה מלאה. התצפית בגנים מאפשרת

לאתר בעיות רגשיות בראשית התהוותן אצל הילד והדרכת הצוות, לצד העבודה עם ההורים, כדי לתת את המענה המתאים. כאשר מתעוררת שאלה לגבי היכולת הקוגניטיבית של הילד הפסיכולוג עורך אבחון קוגניטיבי של היכולת הקוגניטיבית הלא מילולית של הילד כדי לעמוד על הפוטנציאל הקוגניטיבי שלו ללא ערוב המרכיב השפתי.

בתנועה, במוזיקה, באמצעות בעלי חיים וביבליותרפיה. טיפולים אלה מתמקדים בהקניית מיומנויות חברתיות, בהיביטים רגשיים של הילד ובהעצמתו.

טיפול באומנויות

מהו טיפול באמנות: מאחורי טיפול באמנות עומדת ההבנה שבכוחה של האמנות לרפא ולהעצים את היחיד, בעודה מסייעת להעלות תכנים ורגשות שקשה לנסח באופן מילולי.

טיפול באמנות עם פעוטות וילדי גן: לפעוטות וילדי גן אין את היכולת הורבלית לתמלל את עולמם הפנימי באופן ברור. האומנות מסייעת להם לבטא את רגשותיהם וחוויותיהם באופן לא מילולי, בעודה מהווה שפה מאד טבעית ומוכרת עבורם. במהלך הפגישות הטיפוליות, התנהלות הילד ביצירה ובמשחק וכן תוצריו האומנותיים השונים מספקים למטפל מידע רב לגבי צרכיו ההתפתחותיים והרגשיים.

ייחודיות טיפול באמנות עם ילדים לקויי שמיעה: טיפול באמנות הינו אפקטיבי מאד בעבודה עם ילדים לקויי שמיעה, בייחוד בשל קשיי התקשורת הקיימים אצלם. ילדים אלה יכולים לגלות חופש ביטוי חדש ולא מוכר באמצעות כלי היצירה בטיפול, ואלה ביכולתם לגשר על פערי ההבעה וההבנה בחדר. עבור ילדים אלה, זוהי הזדמנות נפלאה לחוות שליטה בעולם הנחווה לא פעם עבורם ככאוטי ולא צפוי. בזמן יצירה, הילד בשליטה בחומר, וביכולתו לפתח מיומנות ולהיות גאה בתוצריו המעניקים לו תחושה של הישג בעולמו.

עד גיל 3
הטיפול הרגשי המומלץ בגילאים הקטנים הינו טיפול דיאדי, בו ההורה הינו חלק פעיל בחדר ובמהלכו ההורה והילד משחקים ויוצרים יחדיו. הטיפול הדיאדי מלווה בפגישות הדרכת הורים.
הורים לילדים קטנים לקויי שמיעה נתונים ללחץ נפשי רב, ולעיתים קרובות זקוקים לליווי צמוד של איש מקצוע בתחום הרגשי. ליווי זה מסייע להם ביצירת קשר ראשוני חשוב עם ילדם, ולעיתים אף בבניה מחדש של קשר שנפגע כתוצאה מהקשיים בתקופה מורכבת זו.

מגיל 3
בגילאי גן גדולים יותר טיפול באמנות יכול להתקיים באופן פרטני, דיאדי או קבוצתי, בהתאם לצרכים הרגשיים, החברתיים והתקשורתיים של כל ילד ובהתאם למטרות הטיפוליות שנקבעו.
לצורך חיזוק מיומנויות חברתיות שונות, קבוצות טיפוליות יכולות להתקיים במסגרת חדר הטיפולים או במסגרת הגן עצמו.
טיפול באמנות בילדי מיחא מלווה בהדרכת הורים במידת הצורך, ביצירת קשר עם גורמי טיפול נוספים ובליווי והדרכה של הגננת וצוות הגן – מתוך תפיסה שעבודה מערכתית טובה תורמת באופן משמעותי לקידום הילד המטופל.

רפואת מומחים

רופא א.א.ג.